22 Kasım 2019 Cuma

Çin Ay Takviminin Aylarının Her Birine Bir Çiçek Fincanı

Met'te (The Metropolitan Museum of Art yani) böyle bir eser var. Varmış yani, ben gittiğimden hiçbir şey hatırlamıyorum tabi bin yıl oldu gideli ama sonradan web sitesinde koleksiyonlarda rastladım. Yılın 12 ayını temsilen, her bir fincanın (şarap bardağı-fincanı olarak geçiyor ama bilemem ben) üzerinde bir çiçek resmi yapılmış. Hangisi hangi ayı temsil ediyor bilemiyorum (açıklama da yok), ama çiçekler şöyle:

(Fotoğraflar Met'in web sitesinden: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/52872)

Bu fincanlar Çin'de yapılmış. 1644–1911 arasında süren Qing Hanedanı dönemine aitler  ve 1622–1722 arasını kapsayan Kangxi Dönemi'nin işaretini taşıyorlar (Çin porselenlerinde böyle bir işaret - mark - mevzusu var, girmeyelim). Her birinin diğer tarafında bir de bir cümlelik bir deyiş/söz/şiir gibi bir şey yazılı. Çok hoşuma gitti duruşları. Daha doğrusu bir şekilde "zamanı" temsil ediyor oluşları ve bunun yanında bu kadar güzel durmaları beni yakaladı hemen.
British Museum'ın web sitesinde de tek tek hepsinin fotoğrafları var ama onların çözünürlüğü daha düşük gibi geldi bana, o yüzden yukarıdakileri koydum (British Musuem).

Met'in açıklamasında çiçekler sırası söylenmeden şöyle belirtilmiş:
Erik çiçeği
Şeftali çiçeği
Şakayık çiçeği
Kiraz çiçeği
Manolya
Nar çiçeği
Nilüfer ya da orkide
Armut çiçeği
Gülhatmi
Kasımpatı
Gardenya
Gelincik

British Museum'daki açıklamaya göre ise Lunar-yani ay takvimine göre sıralanan çiçeklerin isimleri de şöyle:

  1. Kış tatlısı çiçeği/Kalikantus/Kadeh çiçeği (Ya bu çiçeğin bizde bir karşılığı yok benim anladığım. Orijinali Wintersweet diye geçiyor, ocak ortasından şubat başına kadar açıp, tatlı talı kokarmış). Met'in erik dediği oluyor bu durumda.
  2. Kayısı çiçeği. Met'in şeftali dediği.
  3. Yaban elması ya da şeftali çiçeği
  4. Şakayık çiçeği
  5. Nar çiçeği
  6. Nilüfer
  7. Orkide
  8. Sinameki/Çin tarçını çiçeği
  9. Kasımpatı
  10. Gül
  11. Erik çiçeği
  12. Nergis
Yazdığına göre bu türden bir fincan setini böyle bir arada-eksiksiz bulabilmek çok zormuş. Çok güzel değiller mi ya?

1 yorum:

  1. Bayıldım
    Aslında ayrıntıya dikkat etmiyoruz ama detaylı bakınca neler düşünülmüş ve ne amaç ile yapılmış.İşte sanat zaten budur.Farkındalık yaratmaktır.
    Teşekkürler editör

    YanıtlaSil

amaideas agus call

Bu seferki yumurtadan da Charlie Brown çıktı  En son 11 Mart'ta, Ramazan'ın başladığı gün, pazartesi günü yazmışım (Aradaki ekinoks ...